Bygga avlastningsbord och höja soffbord

När vi flyttade in kände jag att jag inte ville täcka hela väggen i hallen med garderober så som vi innan tänkt. Jag började då klura på en annan lösning och kom fram till att jag ville ha ett avlastningsbord. Både av praktiska själ men också för lite utfyllnad, samtidigt som vi fortfarande behåller den luftiga känslan!
Jag googlade lite men kunde inte hitta något som passade mig så bestämde mig snabbt för att bygga ett eget sideboard! 
Sagt och gjort, idag började jag såga och skruva ihop lite reglar.
Och så var det klart,
När vi flyttade till huset bestämde jag mig för att ha Svärtan bordet som soffbord. Men vi tyckte att det var lite för lågt vid soffan så jag började då att leta efter metallrör för att trä på benen.
Tyvärr fanns det inget rör i rätt dimension för benen så jag började ge upp. Men sen kom jag på att det kanske funkar med rören från de billiga solcellslampor man köper för 5 kr.
Testade snabbt med två rör jag sparat från lampor köpta på Bauhaus och de passade perfekt. Tyvärr hade jag bara två och behövde alltså 4 st, hos Bauhaus är de slut för säsongen men jag begav mig till Biltema och köpte några därifrån. Dock var dessa någon milimeter större invändigt så de sitter inte lika tajt som de från Bauhaus, men det duger utmärkt så länge då de ändå nästan är gratis! Så köper jag från Bauhaus så fort de kommer in till våren!
Ville inte höja benen på ett sätt så att man förstör bordet, utan jag ville ha något som är lätt att ta bort och som inte lämnar några märken!
Så med lite sprayfärg blev det en perfekt lösning!

ETIKETTER: Allmänt | Hall | Vardagsrum |

Mikael | 2020-01-07 - 19:35:26 |

KOMMENTAR: Fantastiskt fint sideboard!
Vad har du använt för färg på avlastningsytorna?

Svar: Tack, kul att höra!
Jag har betsat med en bets från märket Zar. Färgen är silkgrey 😊 Sen har jag vaxat med hårdvaxolja!
Här hittar du betsen,
https://www.bauhaus.se/zar-oljebaserad-trabets-2
Rebecca Morin

Anna-Carin Thoresson | 2020-07-22 - 11:57:19 |

KOMMENTAR: Hej!
Så himla fint avlastningsbord. Jag undrar vilken typ av plankor/bräder du har använt dig av på avställningsytan samt om du kan tänka dig att dela med dig av höjd, bredd och djup på din fina skapelse:)

Svar: Hej,
Vad kul att du gillar mitt avlastningsbord.
Det är byggt av vanliga reglar. jag använde 45x170.
Så det är alltså 340 mm bred, 1300 mm långt och 800 mm djupt.
Rebecca Morin


KOMMENTERA HÄR:



NAMN:
Kom ihåg mig?

E-POST: (Visas ej)


URL/BLOGGADRESS:


DIN KOMMENTAR:

Trackback